Het Kijk omhoog lesprogramma
Voor het basisonderwijs vanaf groep zes

Verantwoord smartphonegebruik

De meeste basisscholieren hebben vanaf groep zes een eigen smartphone en sommigen daarvan gebruiken social media. Het is belangrijk voor kinderen hun gezondheid en ontwikkeling dat ze weten hoe ze daar bewust mee om kunnen gaan. Het Kijk omhoog lesprogramma heeft als doel om verantwoord smartphonegebruik te bevorderen en kinderen bekend te maken met de risico's en nadelen maar ook voordelen van smartphonegebruik.

De lessen

Het Kijk omhoog lesprogramma bestaat uit twee lessen van één uur per les en een huiswerkopdracht. In de eerste les maken we leerlingen bekend met de positieve en negatieve kanten van smartphonegebruik. In de tweede les is het doel om overmatig smartphonegebruik van leerlingen te verminderen en bedenken leerlingen zelf alternatieve bezigheden. Tijdens de lessen doceren we, voeren de leerlingen opdrachten uit in groepjes en doen we klassikale activiteiten zoals een quiz.

Het huiswerk

Tussen de twee lessen zit ongeveer een week tijd waarin de leerlingen worden uitgedaagd om een hele dag geen schermen te gebruiken. Ook houden de leerlingen thuis een interview met hun ouders waarin ze gezamenlijk manieren bedenken om smartphonegebruik te verminderen binnen het gezin. Ouders worden op deze manier in het lesprogramma betrokken.

Bewezen effectief

De lessen worden gegeven door Rinze Heerink en Suzanne Stigter , ontwikkelingspsychologen (MSc) van Stichting Kijk omhoog. Het lesprogramma is gebaseerd op het meest recente onderzoek over smartphonegebruik. De toegepaste methoden en werkvormen zijn wetenschappelijk onderbouwd en bewezen in effectiviteit.

89% van de leerlingen geeft aan dat ze door het lesprogramma veel geleerd hebben over de voor- en nadelen van smartphonegebruik.

Het lesprogramma op uw school?

Doe een vrijblijvende aanvraag via de contact knop.